Dag 3 Anuradhapura

23 augustus 2018

Na een goeie nacht en een heerlijk ontbijt gaan we om half 9 op pad. We gaan eerst naar een vismarkt. We bereiden ons voor op de lucht maar mij viel het reuze mee. Op het strand liggen sprotjes en sardientje te drogen. Je verwacht er zwermen vogels omheen maar dat is niet zo. Dit komt doordat de vissen in zout gelegd en dan te drogen op een jute mat. Zo krijg je stokvis. Op de markt liggen mooie vissen, vers uit de zee en mooi van kleur. Hierna rijden we verder naar Anuradhapura. Een route van 190km waar we, naar zeggen, 4 uur over gaan doen. We zijn benieuwd. Onderweg komen we een mooie Hindoe tempel tegen. Die staan hier niet veel en deze is de grootste op Sri Lanka. Wat is een Hindoe tempel kleurrijk. Het klinkt oneerbiedig maar het lijkt wel een kermis attractie zoveel kleur. Mooi wel. Ook in Sri Lanka zijn er meerdere godsdiensten. 70% van de bevolking is Boedhist. 7% is Moslim en ook We rijden weer verder en stoppen rond 12 uur voor een verfrissing bij een mooie lagune. Het is een korte stop, we hebben nog wat kilometers voor de boeg. Na een poos stopt ineens de bus, de gids gaat eruit en loopt naar de overkant. Ook de chauffeur gaat eruit. Huh wat gebeurd hier. Politie erbij 6 man sterk. Wat zou er zijn. Het mysterie is snel opgelost. Ze hebben met een laser de snelheid gemeten en de chauffeur heeft op een stuks waar je 50 mag 62 gereden. Dus juist ja bekeuring. En wel 4000 rupi. Pffff dat is 20euro. Balen en sneu maar ja is niet anders. Betalen en we gaan weer verder. Oh nee, veel mannen lopen de bus uit en gaan even een pipi doen. Ja dat willen veel vrouwen ook wel. Geen probleem zegt de busboy hier is een restaurant ga daar maar. Zo gezegd zo gedaan. Dat lucht op. We gaan weer verder. Inmiddels loopt het tegen half 4 en beginnen we toch wel trek te krijgen. Even later stoppen we bij een leuk restaurant waar een heerlijk buffet op ons staat te wachten. Voor de mensen die willen dan. Je mag ook a la card eten. Onze groep is een groep van 30 personen waarvan 8personen 45+ zijn. Klinkt dat vriendelijk voor onszelf zeg. Dus veel jeugdigen. Heel gezellig, maar er zitten er ook een aantal bij die nog nooit een rondreis hebben gedaan. Ook geen probleem voor een aantal maar er zijn er bij die zich niet aan kunnen passen. Waarom moet je passende kleding in een tempel aan, onzin. Waarom moet je entree gelden en fooiengeld betalen, onzin. Nee geen onzin had je goed alles op internet of de brochure moeten lezen staat het allemaal duidelijk in. Of we nemen niets te eten want ik wordt misschien wel ziek. Die persoon heeft dan ook crackers, ontbijtkoek, koekjes, stroopwafels en dergelijke meegenomen. Degene die entree gelden raar von dacht vanmiddag toen we naar een tempel gingen dat daar geen entreegeld voor betaald hoefde te worden. Scheelde weer geld. Ja dat moet wel. Raar. Fooien, ik bepaal zelf wie ik fooi geef. Dat werkt in Nederland zo maar hier is het anders. Conclusie de oudjes zien en horen dat en denken er het hunne van. En we laten ze maar zoveel mogelijk gaan. Gelukkig zien we ook dat het merendeel zich gewoon aanpast. Daar ben je dan weer trots op. Maar goed genoeg over de groep. Het eten was heerlijk. Ze hadden heerlijke beef. Eenmaal op het bord bleek het geen beef maar biet. Maar lekker was het wel. We gaan weer verder en maken nog een ongeluk mee met een streekbus en een minivan. Gelukkig alleen blikschade. Rond 5 uur bereiken we Mihintale. Mihintale ligt op een heuvel en is een van de belangrijkste bedevaartplaats van Sri Lanka. Je beklimt een trap van 300 om bij de stupa te komen. Het is echt een hele klim maar het is prachtig. Helaas is het al laat. De traptreden zijn behoorlijk uitgesleten en daardoor vind ik het wel wat eng. Je kunt ook nog de klim naar de budha maken of naar de top van de berg. Ruud gaat met zijn hoogtevrees helemaal niet zo hoog en ik laat de berg ook voor wat ie is. De donkerte begint in te vallen en dan vind ik het te eng. Kim krijgt nog even wat rode mieren op haar voeten en wordt uiteraard gebeten. Dus die is er dan ook snel klaar mee. Je loopt daar dus op blote voeten of op sokken, ja en gewoon door het zand. Wij dalen af en zijn niet de eersten. We hebben wel schitterende foto's gemaakt en de zonsondergang gezien. Op naar het hotel. We hebben een super leuk gezellig kleinschalig hotel. Goeie kamer en bed en douche. Heerlijk gegeten met elkaar. Nu dan nog even dit schrijven en dan zo lekker slapen. Ik zal proberen foto's erbij te plaatsen maar de WiFi wil niet helemaal meewerken. Anders volgen die een andere keer.

1. Ma en Pa:
    23 augustus 2018
    Leuk verhaal, jammer van die halve zolen die niet begrijpen hoe zulke reizen in elkaar steken en hoe de fooi geregeld is. Was dus een heerlijk stukje vlees. Nou geniet maar en kijk lekker rond. Kimmetje ook alles goed, heeft ze al aansloes met een groep jongelui en bij tergkomst even in het zwembad als toen in Thailand. Genieten maar
    Kus van ons