Dag 4 24 augustus 2018

24 augustus 2018 - Anuradhapura, Sri Lanka

Na een goeie nacht liep vanochtend om.7uur de wekker af. Ik.was gelukkig al wakker. Had se foto's geüpload. Lekker ontbijtje op en om.half 9 de bus in op weg naar rotstempel Isurumuniya. Een mooie tempel maar niet zo heel groot. Een kloostercomplex uit de 3e eeuw voor Cristus. Een relief van stenen die een wassende olifant voorstellen. In een aparte ruimte bij het museum.ligt de liggende Budha.En weer op blote voeten door het zand. De steentjes doen toch best wat pijn aan de voeten. De monniken zijn aan het bidden en binden katoenen touwtjes om je rechterhand. De linkerhand is bij de boeddhisten onrein. Doet denken aan Thailand. We spotten er een mooie hagedis en een heel mooi geel vogeltje. Het lopen naar de bus op blote voeten viel ook tegen. De straat was toch wel heel warm.
We rijden langs een stupa in aanbouw. Daar trekken ze 6a7 jaar voor uit. Dit zal de 8e grote stupa in Sri Lanka worden. De stenen worden steentje voor steentje op een trappetje naar boven gedragen. Mannen en vrouwen doen dat. En dat in deze temperaturen. Het is behoorlijk warm en de luchtvochtigheid is enorm hoog.
We worden bij de.volgende tempel afgezet. Ruwanweli Seya. . Er zitten overal apen die zich eigenlijk weinig aantrekken van de mensen. Gelukkig maar.
Hier staat ook de vereerde en beroemde bodhi-boom. Daar zijn de boeddhisten in gebed en aan het offeren. De mensen zijn in het wit gekleed als ze gaan bidden. De monniken bidden voor. Dan gaan we naar de grote stupa. Die is echt heel mooi. Alles is er rustig. Veel biddende mensen, die ook weer offeren. Gelukkig ligt er laags de gehele stupa kunstgras wat kleddernat is, anders zouden we er niet kunnen lopen op blote voeten.
Het is echt genieten, de geur de mensen de rust het uitzicht. Echt mooi
Weer lopen we op het gemak naar de bus. Het is echt heel warm. We gaan terug naar het hotel waar we kunnen eten. En om half 4 is er het middag programma.
Het zwembad is snel gevuld met mensen. Iedereen zoekt verkoeling. We eten wat en gaan naar de kamer. En dan gaat het onweren en begint het giga te regenen.
Dat houdt wel even aan. Wat gaan we doen. Er staat weer een tempel op de planning, maar zo ondertussen hebben we wel genoeg tempels gezien dus wordt er besloten het centrum van Anuradhapura in te gaan. We duiken al vlot een supermarkt in. Het is wel fijn om een zoutje te hebben zo in de middag. Dus er werden wat tucjes enzo gekocht. Dan komen we een bakkertje tegen waar allerlei gebak ligt. Er wordt door iemand een stukje taart gekocht voor de belachelijke prijs van 80rupi 40cent en het was nog lekker ook.
We lopen er rond, in de regen. De. winkeltjes zijn het op zijn azies. Klein en van alles wat. En stoffen winkel, leuk maar niet om mee te nemen.
De bus komt ons om half 6 ophalen, maar we besluiten met 9 om met de tuc tuc terug naar het hotel te gaan. Het wordt echt lachen met 9 Nederlanders in 3 tucs en dat voor 50 ct pp.
Daarvoor ga je toch niet met de bus. Wat hadden we lol en waren eerder thuis dan de bus
Nog even wat drinken en dan lekkerr een douche. Om 7uur eten en het was weer heerlijk. Deze keer met life muziek. Die staat wel wat hard maar oke.
Nu nog even dit bijwerken en dan lekker slapen. De Wi-Fi is hier niet echt goed en de stroom weet ook wat. We hebben wereld stekkers bij ons maar die passen niet in de stopcontacten. Schiet op. We krijgen de tip om met een pen de bovenste van de 3 pinnen in te drukken dan kan er een geringe Nederlandse stekker in. En inderdaad door werkt. Komisch toch.
Morgen weer een mooie dag.

1. Lia en Adri:
    24 augustus 2018
    Lekker aan het meereizen zo. Weer genieten.
  2. Ma en Pa:
    24 augustus 2018
    Leuk alles zo te horen. Het bevreemd ons dat jullie zoveel op blote voeten moeten doen, dat was niet toen wij er waren, of zal het in de leeftijd zitten. Laat die stoffen maar in de winkeltjes, thuis ligt er misschien nog genoeg knutselwerk. GENIET MAAR. Hier verder alles happy, het wordt alleen iets ander weer, overigens wel beter uit te houden. Veel plezier en bedankt voor het verslag. Doei
  3. Mirjam:
    24 augustus 2018
    Super leuk jullie te volgen! Mooie reis lijkt mij.
  4. Alien:
    26 augustus 2018
    Super leuk om jullie belevenissen te lezen!
    Klinkt allemaal leuk.
    Geniet ♡