Dag 5 25 augustus 2018

25 augustus 2018 - Sigiriya, Sri Lanka

Wat een geluk het was droog vanochtend. Na een heerlijk ontbijt vertrekken we naar de leeuwenrots van Sigiriya. Het verhaal gaat dat de prins om de troon te kunnen bestijgen zijn vader levens inmetselde in de muur en zijn broer verbsn naar India. Toen die naar 18jaar terug kwam brk er oorlog uit tussen de 2. De koning ging met olifanten richtung zijn broer maar de olifanten kozen een andere weg waardoor zijn leger het niet meer wist. Uiteindelijk benam de koning zich van het leen door zijn keel door te snijden. Pas in de Britse koloniale periode ontdekten archeologen deze hoofdstad opnieuw. De klim begint met 430traptreden. Dan heb je een eerste terras en kun nog verder naar de top.
Het is al warm als we er aankomen en het is een feestdag dus iedereen is vrij en het is dus heel druk. Maar goed we gaan en zien wel wat het wordt. Ruud weet helemaal nog niet wat hij gaat doen. Zijn hoogtevrees speelt mee. Er lopen paadjes, trapjes, loopstukken langs de berg. Ook een draaitrap en trappen van staal waar je dus doorheen kijkt. Maar goed misschien tot het 1e plateau. We zien wel. Het is echt zo druk. Je staat gewoon op de trap.in de rij. De gigs besluit en andere route te nemen. Mijn hemel wat een klim. Na een poosje bereiken weer een plateau tegen de berg aan. Hier moet je een ijzeren plaat op. Ruud besluit terug te gaan en 2 meisjes besluiten dat ook. Ik ook helaas.. vind het eng . De reisleider regelt dat onderaan de busboy staat en ons verder vertrekt over hoe en wat. Ik loop toch nog even naar het laatste plateau. Ik ga twijfelen. Ik wil toch eigenlijk wel. Maar ja de groep staat al bijna halverwege die brug. Nee ik kan nu niet meer. Bovenaf weet dat ik dan toch erop ga. Dat moet ik niet doen. Achteraf ben ik blij dat ik het niet gedaan heb. Ook terug was een zware tocht en ook best eng. Maar goed wij gaan vanaf het plateau terug. Maar ook dan is het al zo opletten. Het is al zo hoog. Ik merk dat ik bang ben om uit te glijden. Dat had ik vandaag de top toch niet willen hebben. Dus wij wachten beneden met zijn 4-en. Jammer maar helaas. Kim loopt m wel een vind het mooi maar ook eng zegt ze bij terugkomst. Ik heb respect voor iedereen die m gelopen heeft.
Als om kwart over 1 iedereen weer terug is gaan we naar het restaurant waar we weer heerlijk eten. We gaan dan naar een zijde fabriek. Leuk! Helaas krijgen we een simpel fimpje hoe de zijde gemaakt wordt. Gelukkig hebben wij Thailand gezien hoe het echt gaat. Dus met rupsen en alles in het echt. Kim wist dat zelfs nog. Leuk... dat heeft indruk gemaakt. Natuurlijk wordt er van alles aangeboden. Lijkt leuk maar je moet echt iets zien wat je heel mooi vind anders is het zonde. Ik zie niets bijzonders. De dames mogen als ze willen zich aan laten kleden met een sari om op de foto te gaan. Dat is niet tegen dovemansoren gezegd en dus doen ze dat. Leuk ! Daarna gaan de mensen die dat willen naar de massage en de rest naar het hotel .
Uiteraard hebben wij massage geboekt. Heerlijk was het. Genoten hebben we.
Dan naar het hotel waar we 2nachten verblijven.
Het is een mooi hotel. Grote kamer. Wel super ongezellig maar goed. Even douchen en dan weer etenstijd. Er zitten veel vliegende mieren. Bsh bah. Maar ja is niet anders. Hey eten is goed en er is live musici. De bank komt aan tafel spelen en deze avond zitten de oudjes aan 1 tafel en de jeugd aan 1tafel. Dus wij zingen mee. Dat vind de jeugd toch wat minder. Maar die komen later nog wel los. Er zit 1goeie zanger in onze groep. Helaas heeft die nog niet willen zingen. Maar toen we let it bee van de beatles aanvroegen en wij met de tekst op de telefoon mee gingen zingen kwam hij een hij ging het nummer voor ons zingen. Het was super. Wat n gave avond was dit.

1. Ma en Pa:
    26 augustus 2018
    Hoi, Wat een leuk verhaal weer, jammer dat jullie niet boven op de puist zijn geweest prachtig uitzicht. Maar ik weet ook dat de klim daar naar toe niet makkelijk was, mama ging ook maar tot het eerste plateau. Leuke plaatjes heb je bijgevoegd, al die jongelui op de trappen. Je houd ons goed op de hoogte er komen vlagen van het verleden boven drijven ondanks dat het van ons al ruim 15 jaar geleden is. Geniet van alles, je komt er maar één keer denken wij.
    Groetjes en een dikke kus.