Dag 6 26 augustus 2018

26 augustus 2018 - Polonnaruwa, Sri Lanka

Vandaag bezoeken we per fiets de oude stad van Pollonaruwa. We bezoeken eerst het museum en daarna de oude stad. De fietsen zijn vrij gammel en het fietsen daar valt ook niet mee. Maar dat mag de pret niet drukken.
Pollanaruwa was van de 9e tot.en met 14e eeuw de.hoofdstad van het Singalese rijk.
Er waren hier paleizen met meer dan 1000kamers. Een zwembad maar uiteraard ook diverse tempels. Op een van deze terreinen staat de enige vierkante stupa van Sri Lanka.
We bezoeken opgravingen op 3 verschillende terreinen. De afstand hiertussen doen we perbfiets. Het is super warm en ook weer heel druk. Ik kan echt goed tegen de warmte maar het is zo vochtig en dat maakt het nog warmer. Nederland is hier echt helemaal niets bij. Na de derde bezichtiging moeten we voordat we verder gaan echt eerst wat eten en drinken. We moeten de groep opsplitsen omdat de tentjes niet zoveel stoelen hebben.
Dan naar de Gal Vihara. Een beroemde rotstempel met 4enorme uit graniet rots gehouwen beelden uit de 12e eeuw. Deze vonden wij de mooiste van de ochtend.
Dan gaan we lekker Sri Lankaans eten. In de rimboe een lief leuk hutje met heerlijk eten. Zo lekker hebben we het nog niet op. Gekookt in potten op vuur.. Het deed ons denken aan onze reis naar Thailand waar we dit vaker zo hadden.
Dan zouden we naar het hotel gaan. De reisleider bied ons nog een excursie voor later de middag aan. Zien hoe de oude Sri Lankanen woonden. Duurt 3 uurtjes. Dat doen we. Geen zwembad maar nog meer cultuur snuiven.
Maar dan tijdens onze rit naar het hotel staat er in eens een olifant aan de zijkant. Hilariteit alom in de bus. De bus stopt. Er staan ook locals te kijken. De olifant is naar de weg gelopen wat onze reisleider nog niet eerder heeft meegemaakt. Jaja denk je dan, dat dachten wij ook maar ook hij ging de bus uit een maakte foto's en een selfie met deze olifant. Dan zal het toch wel wat waar zijn. Maar goed iedereen ging dus de bus uit. We mochten er niet te dicht bij komen. De olifant was bruin van de modder. Hij liep wat heen en weer. Zo mooi zo'n beest. Blijft mooi. Wij weer verder. Komen we een. kilometer ofzo verder weer een olifant tegen en die gaat de weg oversteken. En stukje verder zien we 4 olifanten met een kleintje. We rijden weer verder. Zegt de reisleider; ik zie een cheeta. Wij allemaal oh . Ja op een reclame bord. Dat was lachen. Maar even verder zien we weer een paar olifanten. Dit was toch wel heel gaaf. Zomaar in het wild die beesten te zien.
Om kwart voor 4 zijn er bij het hotel. Even Deo-en en er gaan weer verder.
We komen bij een dorpje wat we inlopen en zien een meer. Dat zit vol met waterlelies. Zo mooi. Mensen zijn zich er aan het wassen of de was aan het doen. We lopen langs een dijkje en gaan naar bootjes. Daarmee varen we naar een dorpje. Op het water is het adembenemend mooi. We zien vliegende honden. Bij het dorpje krijgen we uitleg hoe ze leven. Wat ze allemaal zelf maken en verbouwen. Ze maken voor ons cocosroti met cocos dambal. Lekker allemaal. De huisjes zijn van poep en afgesmeerd en geverfd. De mensen slapen op een matje op de grond. Er is een wc en die ziet er netjes uit. Leuk.
Dan terug naar de wal, en piepklein stukje varen en dan lopen we terug. Er horen geluiden. Weer van olifanten. Het zou leuk zijn als we ze weer tegen kwamen. Maar dan horen we ook dat de olifanten niet blij zijn. We gaan harder lopen richting bewoonde wereld. We horen 2 schoten. Die lossen de locals om de olifanten op afstand te houden. We zijn uiteindelijk blij als we weer op een normale weg lopen.
Het was weer een prachtige dag, maar we zijn moe. Hebben ok weinig zin in eten en gaan op tijd naar de kamer. Morgen weer en drukke dag

1. Alien:
    27 augustus 2018
    Wauw dat zal inderdaad een hele beleving zijn met die olifanten !
    Genieten zeg !
    Dikke kus en nog veel plezier ♥
  2. Jenny Boonzaaijer:
    27 augustus 2018
    Wat een bijzondere ontmoetingen vandaag...local en olifanten! Mooie reis!