Dag 11 31 augustus 2018

31 augustus 2018 - Embilipitiya, Sri Lanka

Ondanks mijn rare gevoel toch goed geslapen vanacht.  Het geluid viel mee.  De klok heb ik gelukkig ook weinig horen slaan,  dus tevreden.  Vanochtend was het nogal liefst uitslapen.  We gingen om 9uur weg.  Het ontbijt was goed.  Ze hadden scrambeld eggs. Er zat volgens ons wel suiker in. Het smaakte zoet. Maar goed met het buikje weer vol gingen we weer door.
We zaten op ruim 1200 meter en dat is toch nog aardig hoog. Dus weer mooie vergezichten in de bergen.  Je blijft je verbazen hoe de mensen hier wonen.  Zo staat er een hutje en dan weet en mooi huis.  Ook veel huizen op palen langs de weg. Ik wee weet niet of ik er maar binnen zou stappen. Sommigen zien er zo wankel uit.  Hier wonen veel mensen die in de thee plantages werken.  Ze krijgen per dag betaald.  En gemiddeld inkomen ligt zo tussen de 3 en 400euro.  Scholen worden allemaal betaald inclusief boeken en schoolkleding. Je kunt hier gied je geld wegzetten. De rente is 16%. Men kan hier ook lenen en daar is de rente 18% voor.
Auto's zijn extreem duur.  Ze importeren veel tweede hands vanuit Japan. Een tweede hands Toyota prius hybride (dat hebben ze dus ook) kost 35000euro en een nieuwe 70000. Ze betalen hier nl 300% tax. Logisch dus dat je zoveel tucs en bussen ziet.
We rijden naar de F avana Ella fals. Deze waterval is 100 meter lang.  De locals wassen zich erin. Mooi om te zien.
We vervolgen onze weg. Het wordt stil in de bus.  Velen doen even de ogen dicht.  Even een pipinicotinekoffiebenenstrekken stop.  Oh nee de koffie hebben ze hier niet.  De wc is niet fris.  Er sprint bij iemand tijdens de toiletgang een kikker od schouder.  Dan schrik je wel.
 Na een korte tijd stopt de bus weer.  Wat nu.  Oh ja. We hebben echt een heel leuk gezelschap hoor.  En stelletje die vinden dat ze te veel met de groep moeten doen. Ze zijn al vaker niet meegegaan.  Willen graag meer dingen samen doen. Volgens mij heb je dan de verkeerde reis geboekt maar oke.  Nu gaan we een safari maken.  Nee hun gaan niet mee.  Ze gaan naar het volgende hotel.  Ze hebben die beesten al in de Beekse Bergen gezien.  Niet lachen nu jullie hè.  Het is toch triest.  Iedereen heeft het erover .  Ze hadden beter 2 weken Turkije kunnen boeken.  Of zou het zijn dat ze nu kunnen zeggen dat ze naar Sri Lanka zijn geweest.  Geen idee. Maar goed hun ding.
We rijden naar een gezellig tentje waar we lunchen. Het ligt aan een meer.  Toen we daar langs reden waren veel mensen in het water.  Dat zijn pelgrims die zich daar reinigen. Mannen,  vrouwen,  jongens,  meisjes gewoon door elkaar.
We eten in een mooie tent.  Prachtige omgeving.  Alleen de bediening is waar traag.  Weer hebben wat haast maar de sandwiches duren wat lang. Waarschijnlijk hadden ze brood  te weinig.
Dan nog een halfuurtje rijden voor we bij Yale park zijn. De jeeps staan al op ons te wachten.  6 personen gaan erin.  Nog even plassen want we gaan 3 uur weg.  De lucht is er vreselijk.  Maar ach dat is niet voor het eerst.  Op zich valt het met de vieze toiletten reuze mee hier. Ik heb in andere lagen wel viezere gezien.
Weer gaan rijden en al snel zie ik een aapje in de boom,  maar daar rijden we aan voorbij. We zitten water buffels die lekker aan het badderen zijn. Olifanten met jong,  mooie vogels,  krokodillen, mooie natuur, en olifanten rots. En dan versnellen we een zien we veel jeeps. Daar zal iets zijn. We moeten in de rij aansluiten.  Er schijnt een luipaard te liggen.  Die liggen meestal in de boom maar deze ligt op de grond. Het duurt heel lang voordat wij bij het stuk zijn waar hij ligt. Je moet vervolgens  goed kijken om hem te zien.  Ik dacht dat jij op een boomstam lag,  maar nee hij ligt voor die boomstam op zijn rug.  Prachtig. Hij richt  zich wat op.  Machtig mooi.  We moeten weer verder. Het is echt zo mooi in het park.  Het is echt genieten.  Weer ontmoeten de groep bij de zee en maken nog wat foto's.  Dan het laatste stukje. Weer zien nog wat zwijnen met jonkies.  Het was en prachtige middag.
Het is nu nog ruim 2uur rijden voor we bij het hotel zijn.  Dat is wat minder maar je moet er iets voor over hebben. Onderweg komen we nog wat olifanten en buffels tegen die de werf over staken.
Om half 9zijn we bij het hotel. Snel de koffers naar de kamer, eten en douchen en slapen. Morgen om kwart over 8 weer weg