Dag 12 1 september 2018

1 september 2018 - Embilipitiya, Sri Lanka

Vannacht een mindere nacht.  Ruud werd ziek.  Het was erg warm op de kamer .  Met de airco aan werd het heel koud . Ruud had het koud,  laat van zijn buik,  overgeven diaree.  Kortom niet leuk. Vanochtend voelde hij zich nog niet goed. Heeft niets gegeten.  Maar diarree remmer erin en paracetamol.  Weer moeten toch verder.
Weer gaan naar het olifanten opvanghuis. Hier worden olifanten die uit de groep verstoten zijn opgevangen.  Het is een natuurreservaat om ze zo weer zover te krijgen dat ze de natuur weer terug in kunnen.  In Kandy zit ook een opvanghuis maar daar zitten ze aan kettingen wat inhoud dat ze niet de natuur terug in kunnen.  De jonge olifanten krijgen hier om 9,12,15 en 18uur melk. Het is mooi om te zien hoe ze op het heel af rennen waar ze melk krijgen.  Dat wordt ze met een slang en trechter gegeven en de allerkleinsten krijgen het met de de fles. Op de grond liggen takken meer bladeren. Ze zetten hun voet op de tak en tussen met hun slurf de bladeren eraf. Olifanten tot 1 jaar kunnen hun slurf niet gebruiken.  Ze duimen erop.
Het blijven toch wel heel aandoenlijke dieren.
We zakken af richting Galle. Na 2 uurtjes maken weer een tussenstop voor drinken. Mooie plek bij de zee.
Met Ruud is het nog steeds niets.  Die ligt in de bus en gaat er nergens uit. Ik vraag aan Mendis of weer hem bij het hotel af kunnen zetten. WE rijden niet zoals gezegd via de snelweg maar binnendoor om Ruud bij het hotel af te zetten.  Die duikt zijn bed in.  Wij gaan lunchen vlakbij Galle. En heerlijke lunch in een leuke tent.  Voor de laatste keer met zijn allen aan tafel.  We laten uiteraard de envelop rondgaan voor tip voor Mendis.  Kim houd de toespraak erbij.  Trots hoe ze dit zo onvoorbereid doet.  Knap hoor.  Mendis bedankt ons en verteld dat hij een huis wil gaan bouwen en dat dit bij de fundering gaat.  Fijn dat we aan zoiets moois bijgedragen hebben.
We gaan Galle in.  We witten afgezet bij Fort Galle. Metersdikke stadsmuren van het Hollandse fort doet je denken aan lang verleden tijd.  Galle was een belangrijk steunpunt van de VOC. Het is er heel leuk en gezellig. Minder leuk is dan weer als je een aapje aan een ketting ziet of een slang die mensen op de foto kan.  Hier wil iedereen nog wel een keer naartoe terug.
Weer gaan naar de bus.  Het laatste stukje o weg naar het laatste hotel. Het is toch nog een hakf uurtje rijden.  Onderweg houdt Mendis een toespraak.  Bedankt ook de chauffeur en bijrijder  welke ook tip krijgen.  Bij het boek gaan de koffers de bus uit en moeten we afscheid nemen. Weer hebben mooie dagen gehad met elkaar. Ze hebben ons heel veel later zien. Kortom het was SUPER.
bijna iedereen denk er zo over. Er worden natuurlijk afscheid foto's genomen.  Dan vertrekt de bus en gaan we aan onze laatste dagen Sri Lanka beginnen.
Ruud ligt ziek op bed.  Heeft koorts.  Gelukkig gaat het met de diarree en overgeven.  Hij moet consequent paracetamol blijven slikken. Hij wil niets eten.  Ik prop er nog wel 2 paracetamol in.
Bij het eten heeft Markoes (arts in opleiding, ) het advies hem en kopje soep te brengen.  En zowaar ik ben net terug op de langer en de soep en het broodje zijn op.  Mooi zo
De rondreis zit erop.  Nu volgen nog een paar dagen zee. Maar ja wie ons kent worden  dat geen 4 dagen zee.  Dus weet gaan nog wel wat doen. Wat een wanneer weten we nog niet.  Morgen in elk geval een rustdag

1. Ma en Pa:
    2 september 2018
    Hoi Even wat later met reageren, klein probleempje met internet, nu alles weer goed. Hoe is het met Ruud, is hij weer de oude en kunnen jullie je goed vermaken deze dagen. Geniet er nog even van, het is zo weer huiswaarts gaan.
    Dikke kus en groetjes.