Dag 9 29 augustus 2018

29 augustus 2018 - Kandy, Sri Lanka

Vandaag stond er een vrije dag gepland, maar ja dat is wek en beetje zonde van de tijd. Wat moet je nou de hele dag in je hotel doen.
Je kon 2 excursies doen. 1 was 3 tempels bezoeken. Nou die hebben we al voldoende gezien. 2 was een excursie naar hoe mensen leefden. 3 uur heen kijken en eten en 3 uur terug. Onze reisleider raadde dat af. Maar ja wat dan. Heb je niets anders betreffen wij. Nou misschien een kookworkshop bij de plaatselijke bevolking. Ja dat leek ons wat. Mendis ging bellen en ja dat kon. Eerst boodschappen doen op de markt en daarna koken bij de mensen thuis.
Ook 9uur werden we opgehaald door Mendis zijn vrouw, die 17 september uitgerekend is van hun 2e kindje, en gingen weer naar de markt. Wij dachten met de tuc tuc maar nee we gingen met de stads bus . Dat was al een ervaring op zich. Tussen de locals in. Mooi om te zien hoe dat gaat. Aangekomen op de markt zie je prachtige kleuren van de groente en het fruit. Het valt op hoe mooi alles eruit ziet maar ook hoeveel keus er is. Werr zien een mangosteen die een kroontje heeft met 6 of 7 blaadjes. Als je de mangosteen open snijd heeft de vrucht dan 6 of 7 partjes. Grappig. We zie grote avocado erin diverse soorten appels. Maar ook van allerhande groente. Ik zie zelfs rabarber liggen. Kruiden te over. Vers maar ook in poeder vorm. Vis uiteraard ook een vlees. Ja en daar zijn wij westerlingen weer, dat zien wij toch liever in een gekoelde winkel, dan zomaar op en warme markt zonder koeling en ijs.
We kopen wat we nodig hebben en gaan met 4 tuc tucs op pad. Die tucs kunnen rijden als dwazen. Dat er geen ongelukken gebeuren snap je niet. Onderweg krijgen wr nog een aantal leuke dingen te zien. Dan gaan we de bergen in. Het is een behoorlijk stuk rijden. Dag slaan we af naar een paadje wat niet braden is dan een tuc en gaan we flink naar beneden. Het is ook aardig bochtig. Waar komen we uit. Echt in een kampje. We krijgen er iets te drinken in de huiskamer. Langs de kant staan stoelen en ook een 3 zits bank met 2 stoelen. De bank heeft losse kussens en daar zit het plastic nog om. Komisch toch. Er hangen 2 peertjes voor het licht. Lekker sfeervol. Er staat een laat vol met serviesgoed en een tv.
Dan een eetkamer met aan de wand een tafel. Ze hebben wel een koelkast. Dan een keuken met aanrecht stromend water, kraantje wat aan een waterzak zit die je op de camping gebruikt, en een kookhoek. De groep wordt in 2en gesplitst.
We worden aan het werk gezet. Boontjes schoonmaken, rijst wassen, linzen wassen, uien en knoflook fijnmaken, aubergine in stukjes, cocos raspen. We zijn druk bezig. Leuk zo met elkaar. Het koken gebeurd in een nis waarin steen ligt ter verhoging, er kan en pot tussen hangen en daaronder gaat dan nog hout.
Het vakt ons op dat er veel zout gebruikt wordt. En er eerst niets verspilt. Boontjes moey je een heel klein stukje met de hand vanaf halen. Echt piepklein. Aubergines moet het groen naar boven geduwd worden en dan het kroontje eraf getrokken worden. We hebben ook kip. Die mag ik schoonmaken. Ik maak er eerst filets van. Ik haal er zoveel mogelijk vanaf maar ik denk dat de vrouw des huizes hey liefst had gezien dat ik er nog meer afgehaald had. Maar ik had de rest beloofd het op zijn nederlands te doen. We wilden een keer echte filet.
Dan komt de andere groep met hun eten. Wij zijn bijna klaar. We eten met ons handen. Hey smaakt heerlijk. Inmiddels lopen er ook wat kinderen rond. Jongetjes, 1 van 2 1van 3 en 1 van 8. Die van 2 was moe maar die hoeft echt niet maar bed. Blijft gewoon lopen.
We hebben nog granaatappel en jack fruit en kwark na. We hebben genoten. Er was mog zat over dus ze konden daar ook nog van eten.
We kijken nog even in het andere huisje. Daar is het allemaal nog primitiever. Kleinere keuken, geen stromend water binnen. Dus buiten afwassen. Geen licht in de keuken. Maar ook heel mooi. De dame die hier kookles gaf haf aan beide voeten 6tenen. Echt waar.
We nemen afscheid en gaan met de tucs weer terug . Maar ja de werf gaat stijl omhoog. Weer moeten een stukje zelf klimmen. Maar gelukkig weer komen boven. Onderweg passeren we nog een rouwstoet. Lopend met de kist. Zag er mooi uit.
Om half 5 zijn we weer in het hotel. Nog even wat voor in de trein halen voor morgen.
Om 6 uur trekken er grote zwermen vliegende honden voorbij. Mooi. Dit duurt wel een half uur. Waar ze vandaan komen en waar ze heengaan. ????
Maar mooi om te zien
Vanavond horen we dat Rik terug naar huis gaat. Hij kan het niet meer aan. Jammer maar voor hem beter.

1. Je broer:
    29 augustus 2018
    Mooi verhaal maar mis de foto's van deze inspirerende dag....of heb je die niet gemaakt....en wie is Rik of heb ik wat gemist
  2. Ma en Pa:
    29 augustus 2018
    Wat leuk allemaal, vooral dat primitieve gedoe. Dat hebben wij ook al in diverse door ons bezochte landen meegemaakt. Scheuren met vervoermiddelen kunnen ze daar wel, ik zie ons nog de eerste keer in een VW bus. Geen licht en overal koeien echt beangstigend. Was zeker die jongen met die privé en gezondheidsproblemen die weg is. Hopelijk niet aan de rees van al dat lokale eten bereid in niet al te zuivere potten en water waar vandaan???? Groetjes en tot horens
  3. Jenny Boonzaaijer:
    30 augustus 2018
    Mooie verhalen en foto's. Die vrouw met 6 tenen aan beide voeten, heel apart. Is minder erg dat een Ruud met 6 lullen ! Groet, Geert
  4. Miranda:
    30 augustus 2018
    Ja dat zou wat zijn Geert
  5. Eric en Inge:
    30 augustus 2018
    Volgens ons is dit wel één van de highlights to nu toe van deze reis. Een hele belevenis die niet in het tourprogramma stond. Veel plezier nog en geniet ze!