Dag 8 28 augustus 2018

28 augustus 2018 - Kandy, Sri Lanka

Na een lekker nachtje slapen is het om 8uur weer tijd om in de bus te zitten. We gaan naar Dalada Maiigawa ofwel de Tempel van de Tand.
De controle is hier heel streng. Zo streng hebben we nog niet mee gemaakt. In 1998 is de Tempel zwaar beschadigd door een bomaanslag van de Tamil tijgers. Inmiddels is de tempel gerestaureerd, maar mannen en vrouwen worden streng gecontroleerd op tassen maar ook op kleding. Bij Ruud werd de sarong afgedaan en weer opnieuw aan. 2 dames uit de groep mochten niet naar binnen, dus die hebben maar heel snel een sarong gekocht en toen konden ze er ook in. We lopen naar de Tempel waar we uiteraard ook weer de schoenen uit mogen doen. Ze staan er ook met lotusbloemen om te offeren die we uiteraard meenemen. Binnenin zijn ook weer mooie muurschilderingen maar niet zo mooi als die van gisteren. De tand krijgen we niet te zien. Die is keurig opgeborgen in een reliekkamer op de bovenste verdieping van de Inner Tempel. In het gebouw is ook een museum 1 verdieping met foto's van de enorme ravage die de bomaanslag heeft aangericht en 1 verdieping met religieuze voorwerpen. Na deze bezichtiging gaan we naar beneden waar de ceremonie begint voor bidden bij de Tand. Muziek wordt er gemaakt en monniken lopen naar de Inner Tempel waar ze ingaan. Dit bidden kan wel tot 3 kwartier duren voordat de ceremonie voorbij is. Wij gaan verder dingen bekijken in de Tempel en uiteindelijk in alle drukte naar de bovenste verdieping. Daar is het zo druk en warm en wordt er aan alle kanten geduwd. Ouders met baby's die er zijn. Wij vragen ons af waarom. Baby's komen de eerste 3maanden niet buiten en als ze de eerste keer naar buiten gaan gaan ze naar deze tempel toe. Zielig toch. Aan de zijkant zitten veel moeders hun kind te voeden. Mooi gezicht. Eenmaal beneden komt er een vader met een meisje van ik denk geen 2, die totaal over stuur is, ze is niet tot bedaren te brengen, gilt het uit. Zielig toch. We gaan eruit en kijken buiten nog wat rond.
Bij het Queen hotel kunnen we nog even naar het toilet en dan gaan we weer verder.
We gaan naar een edelstenen museum. Maar onderweg komen we in de file, en ga niet lachen als ik vertel waarom.
Er is hier in Kandy in juli en augustus Parehera geweest. Dit is een boeddhistisch feest waarbij vele pelgrims van heinde en ver naar Kandy komen. De tand van Boeddha wordt verpakt in een gouden reliekschrijn en op rug van een tempel oliefant rondgedragen.
Google maar eens "perahera kandy" , dan kun je zien hoe mooi dit is. Helaas waren wij hier net 1 dag te laat voor. Maar goed is niet anders. Maar wat heeft dit nou met die file te maken. Nou omdat DE tempel oliefant terug naar Colombo moest en mijnheer geen zin heeft om met de vrachtauto te gaan. Dus wat gebeurd er dan. Hij gaat lopen. Onder begeleiding van het leger loopt de oliefant zelf terug naar Colombo. Ja en dat gaat niet heel snel. Ook hier is het niet alledaags. Zelfs de locals stonden.buiten en maken foto's. Toen we er voorbij konden stond de oliefant te drinken. Wat hij van de mensen aangeboden krijgt evenals eten wat hij krijgt. Zo mooi eigenlijk hoe dit gerespecteerd wordt. Zo wordt de oliefant hier geëerd. Maar we kunnen er voorbij.
Bij het edelstenen museum krijgen we een mooi verhaal over het delven hiervan en het verwerken te horen en zien maar uiteraard kun je ook sieraden ed lopen. Prijzig is het wel.
Dan gaan we naar een houtsnijwerk werkplaats. Ook mooi en natuurlijk verkoop. Hier eten we ook. Dan gaan we naar de botanische tuin in Peradeniya. En dat denk je. Weer de oliefant voor ons. Ook hier kunnen we er voorbij en kunnen dan uiteindelijk buiten een foto van maken. Genieten was dit
De botanische tuin is ook heel mooi. Orchideeën kas, ik vraag me af waarom. In Thailand waren de orchideeën ook gewoon buiten. Buiten is het hier te warm voor de orchideeën daarom staan ze in de kas.
Er staan hiet prachtige bomen die honderden jaren oud zijn. Het is prachtig aangelegd. We hadden er 2uur de tijd en ik had verwacht het 2uur vol te houden maar dat gebeurde wel . Ik vind het onbegrijpelijk dat hier zoveel mooie oude bomen staan en we zoiets in Nederland amper hebben
Dan naar het hotel en zit er weer een dag op
Morgen en vrije dag....... of gaan we toch nog wat doen???

1. Ma en Pa:
    28 augustus 2018
    Leuke dag weer meegemaakt jullie. Net wat je zegt het beestje of zeg maar de kolos wordt behoorlijk vereerd. Vraagje aan Kim v.w.b. de mee te brengen kaas. Wat wil je precies, 4 maal één ons gesneden kaas, dus plakken en dan vacuum verpakt. Ik weet niet of ze dat doen, ik heb natuurlijk altijd stukken van een kilo of voor Manon pond stukken. Laat eerst maar weten wat je precies bedoelt. Nog veel plezier en een rustige vrije dag toegewenst. Groetjes